Golfo Ártabro: A Coruña-Ares-A Coruña (20/7-28/7)
Heerlijke tapas gegeten en de stad al een beetje verkend maar echt laat hebben we het niet gemaakt omdat we eenmaal aan land toch wel merkten moe te zijn van de afgelopen dagen. We hebben nu vooral behoefte aan bijslapen en het comfort van een haven. De dagen die volgen blijven we in A Coruña. We nemen de tijd om wat meer van de stad te zien, de boot te bevoorraden en de nodige klussen te doen. Een daarvan is het vervangen van de VHF antenne omdat we tijdens de overtocht merkte dat het bereik niet optimaal was. We twijfelde aan de betrouwbaarheid van het ontvangst van de VHF antenne en besloten voor de zekerheid de antenne te vervangen. Uiteraard verliep deze, in eerste instantie ogenschijnlijke eenvoudige klus, ook niet zonder horten en stoten waardoor Willem ruim anderhalf uur in de mast heeft gehangen om de klus te klaren. Dat was wel weer genoeg inspanning voor die dag en samen met Janjorem waren we uitgenodigd voor een nadere kennismaking aan boord van de Morgane of Sark, vertrekkers die ook hebben deelgenomen aan de vertrekkersdag georganiseerd door het blad Zeilen. Na deze online bijeenkomst is er een app-groep aangemaakt waar alle vertrekkers van het jaar 2021 aan toegevoegd zijn. Het is fijn om te merken hoe makkelijk contacten tot stand komen waar social media zoals Instagram een handig hulpmiddel voor is.
De volgende ochtend werd er geklopt op de romp van de boot en ik kijk door het keukenraampje naar buiten. Ik zie tweepaar benen met aan de zijkant een pistool, in eerste instantie schrik je en weet je niet goed wat je kunt verwachten maar aan de andere kant is een bezoek van douane of politie ook wel iets waar je bijna vanuit kunt gaan zodra je aankomt in een ander land. Ik liep naar buiten en er werd mij gevraagd of ik de persoon was van wie ze een kopie van het paspoort hadden en ook Willem moest zich voorstellen. We vragen of alles in orde is en dat was gelukkig het geval. Na deze korte ondervraging vertrokken ze weer.
A Coruña is een levendige stad met veel restaurantjes, winkels en voorzieningen om je een paar dagen goed te kunnen vermaken. Het werd nu wel weer tijd om te gaan want we willen heel graag de rest van Galicië gaan verkennen. Het plan is gemaakt we gaan voor anker bij Ares en we bereiden ons voor om te gaan vertrekken. Naar de havenmeester om te betalen, watertanks nog een keer bijvullen en de controle van de motor….. helaas we kunnen niet weg. Er is een onderdeel kapot en we zoeken snel online naar een Yanmar dealer. Die is er, net buiten de haven, en Willem stapt in de taxi om het kapotte onderdeel te kunnen gaan kopen zodat we alsnog kunnen vertrekken. Jammer genoeg was het onderdeel niet op voorraad en met behulp van de medewerkers van de winkel is er een tijdelijke oplossing gemaakt zodat we wel de motor kunnen gebruiken. Dat het soms niet zo loopt als gepland is inmiddels onderdeel van deze way of life, niets aan te doen dus vertrekken we een dagje later wel naar Ares. In afwachting van het onderdeel liggen we samen met Janjorem voor anker. De dagen zijn zonniger maar wisselen zich nog wel af met bewolkte dagen. Het lijkt erop dat dat wel een typisch weerbeeld is voor deze streek. De avonden koelen snel af en ook regent het soms nog flink.
De bijboot en buitenboordmotor worden geïnstalleerd zodat we daarmee naar de kant kunnen varen om bij Ares, een dorp met een kleine boulevard, aan wal te gaan. Benzine moeten we nog tanken dus Willem besluit op pad te gaan door naar een ander plaatsje te varen waar ze wel een benzinepomp in de haven hebben. In zijn haast besluit hij het reservetankje van Janjorem te gebruiken maar staat er niet bij stil dat zij een ander type brandstof gebruiken voor hun buitenboordmotor waardoor onze motor vastloopt! Willem zit een paar mijl verderop in een bijboot zonder motor en besluit dat er niets anders op zit dan het hele eind terug te roeien. Nou daar dachten wij anders over want met de stroom tegen, daar valt bijna niet tegen op te roeien. Samen met Janjorem starten we een “reddingsactie” en besluiten Willem te gaan ophalen met de zeilboot. Met een vastgelopen motor zat er niets anders op dan het internet al af te gaan speuren naar een vervanger want dat is een onmisbaar onderdeel voor ons om aan land te kunnen komen. Na een paar uur flink balen, wat geluncht te hebben, gaat Willem toch nog eens kijken wat er te redden valt. Wat hij precies heeft gedaan geen idee maar uiteindelijk is het gelukt de motor “los te wrikken”. “Yesssss” roepen we opgelucht dat scheelt weer een hoop gedoe en een hap uit ons budget!
Op woensdag ontvangen we een email van de Yanmar dealer dat ons onderdeel binnen is en zeilen weer richting A Coruña om na een korte pitstop koers te zetten naar de Costa da Morte.
Superleuk te lezen … van die ‘motorpech’ wist ik niet 🙈ben benieuwd naar de volgende avonturen xx
Ja leuk om even een inkijkje te hebben in de dagelijkse gang van zaken!
Kijk ik een dagje niet: hup zijn ze in Cascais! Blijf genieten you two!👊
Weer leuk om jullie avonturen te lezen. Hopelijk loopt alles vanaf nu wat relaxter! Ik ben nu alweer nieuwsgierig naar jullie volgende belevenissen!
Wat is dit toch steeds weer gaaf om te lezen!!!
Dikke kus 😘
fildena price
cialis 10mg tablets price
buy viagra online cheap
how to buy tretinoin order generic viagra online 10 mg cialis cost
10 mg cialis cost propranolol medication uk fildena 200 cialis online buy metformin 500 mg tablet buy online purchase clomid pills
viagra 100mg pills
amoxil 875 mg
tadalafil tablets prices deltasone over the counter how much is bupropion average cost of cialis
cialis prescription discount
how to get viagra prescription online
buy plaquenil 200mg
synthroid 88 mg cephalexin 800 mg medicine furosemide 40 mg safe canadian pharmacies cialis generic from canada where to buy modafinil us buy real propecia online
can you buy viagra online safely
cialis 5
can i buy prednisone over the counter in mexico
tadalafil drug interactions buy cialis with paypal para que sirve las tabletas cialis tadalafil de 5mg