Het vertrekklaar maken van het schip heeft flink wat tijd in beslag genomen. En het is niet alleen het installatiewerk wat de tijd vraagt!
De meeste tijd heeft bij ons gezeten in de voorbereiding, de grote vraag is; wat gaan we upgraden en waarom? Welke producten zijn het beste en passen in ons budget. De accubank was een van de zaken die ge-upgrade moest worden en veel tijd heeft opgeslokt.
Als eerste wil je het gewenste vermogen van de accubank bepalen. Het geen wat je werkelijk gaat installeren is dan nog een tweestrijd, enerzijds hoeveel vermogen heb je nodig, anderzijds hoeveel ruimte heb je beschikbaar.
Na passen, meten, overwegen en opnieuw meten was het qua beschikbare ruimte duidelijk. Onder het bed van de bakboordhut was de enige logische ruimte. Hier stond de oude inefficiënte accubank. Ik heb alles eruit getrokken om maximaal gebruik te kunnen maken van de ruimte. De bank kon uiteindelijk 3x groter dan standaard, en het zit er nog mooier in dan eerst ook! 🙂
Uiteindelijk heb ik voor 3x 125Ah AGM Deep Cycle accu’s van het merk VMF gekozen. VMF kwam als beste uit de bus vanwege de afmetingen van de accu en de claim dat de accu’s tot 80% ontladen kunnen worden. Hopelijk komt het niet zo ver, maar toch fijn dat het mogelijk is.
Om de capaciteit van de accubank te bepalen heb ik een vermogensbalans gemaakt, je wilt immers niet te kort komen of teveel van je accu’s vragen.
In totaal wordt er ongeveer 155Ah per zeilend etmaal verbruikt. De accubank heeft een capaciteit van 375Ah. Dat is een ontlading van 42% van de accu’s. Het verbruik bij grote passages zal minder worden omdat we nog een Hydrovane zullen installeren! 🙂
Op de bovenstaande afbeelding zie je het verwachte verbruik voor anker (103Ah). De ervaring van afgelopen zomer leert dat we hier goed mee uitkomen.
De energie die er uit gaat moet natuurlijk ook aangevuld worden! Om de accu’s op te laden hebben we zonnepanelen aangeschaft.
De zonnepanelen
De 2 stuks Victron Mono 175WP zonnepanelen hebben een totaal vermogen van 350WP nominaal (optimale testopstelling). Dit halen ze nooit vanwege wolkjes voor de zon, schaduw van mast/giek, stroomverliezen en omdat de panelen nooit recht op de zon staan gericht.
Als we uitgaan van een conservatief rendement van 70% wekken we in 1 uur voldoende op om de accu’s met 20Ah aan te vullen.
Zoals je op de vermogensbalansen hierboven hebt kunnen zien verbruiken we 100/150ah per etmaal. Met andere woorden, als we voor anker liggen zijn we sowieso energieneutraal, (mits de zon schijnt) al zeilende moeten we misschien ooit even de motor starten om via de dynamo de accu’s aan te vullen.
De ervaring leert dat we sinds wij de zonnepanelen hebben we nooit meer aan de walstroom hebben gelegen. Ook tijdens ons rondje kanaal afgelopen zomer (2020). 🙂
geweldig allemaal, we volgen jullie. Liefs uit Sliedrecht van Ineke en Michiel